UNIIQ groeide uit tot een van de succesvolste vroegefasefondsen van Europa

50 deals in 5 jaar. Sinds de start in 2016 is het Zuid-Hollandse proof-of-conceptfonds UNIIQ uitgegroeid tot een van de meest succesvolle vroegefasefondsen in Europa. Na 50 deals bestaat 96% van de UNIIQ-startups nog steeds en haalden de bedrijven gezamenlijk al ruim € 125 mln. aan vervolgfinanciering op. € 1 vanuit UNIIQ levert ruim € 10 vervolgfinanciering op. En dat is een ongekend grote multiplier. Er vonden al 7 volledige exits plaats en er werden 418 banen gecreëerd. Daarmee is UNIIQ dé springplank naar succesvolle scale-up. UNIIQ-startups staan bovendien bekend om hun impact: ze maken de wereld schoner, slimmer en gezonder.

UNIIQ een van de meest succesvolle vroegefasefondsen van Europa

UNIIQ bewijst: in deze fase kun je héél succesvol investeren

UNIIQ werd in 2016 opgericht om de meest risicovolle fase van concept naar veelbelovend bedrijf (al vanaf TRL-3) te overbruggen. UNIIQ investeert veel in deeptechproposities – zo’n 80% van het portfolio, waarbij nagenoeg altijd sprake is van een hardware-component – en in life sciences. Het gaat om risicovolle, hoogtechnologische investeringen, met vaak een lange terugverdientijd, waar de markt nog niet durft in te stappen. UNIIQ bewijst dat je in deze risicovolle fase tóch succesvol kunt investeren.

UNIIQ-bedrijven maken de wereld schoner, slimmer en gezonder

De bedrijven waarin UNIIQ investeerde staan erom bekend dat ze de wereld schoner, slimmer en gezonder maken. Zo leveren batterijen 70% meer energie dankzij de unieke technologie van LeydenJar, werd quantumonderzoek toegankelijk voor kleinere bedrijven dankzij de unieke processoren van Quantware en legde Oceans of Energy het allereerste offshore solarsysteem ter wereld op de Noordzee.

Mayht werd voor $ 100 mln. verkocht aan Sonos

“Bij ons zien de meest unieke, wereldleidende technologieën het eerste daglicht, mede dankzij onze universitaire partners,” zegt fondsmanager Hans Dreijklufft. “Onlangs werd ons portfoliobedrijf Mayht voor $ 100 mln. verkocht aan Sonos. Toen de broers bij ons kwamen, kon je bij wijze van spreken het ducttape nog zien zitten op het prototype. Wij zien vaak in een heel vroeg stadium de potentie van unieke technologie. En dankzij ons grote netwerk van (inter)nationale investeerders slagen we er ook in om vervolgfinanciering aan te trekken voor onze bedrijven.”

[av_iq_teammember name=’16479 – Hans Dreijklufft’ description=’

Meer weten?

Neem gerust contact op met Hans!’ font_color=” custom_title=” custom_content=” custom_class=” template_class=” av_uid=’av-qwvh7t’ sc_version=’1.0′][/av_iq_teammember]