UNIIQ-investering voor Smart-Ship’s intuïtieve feedbacktechnologie voor scheepsbesturing

v.l.n.r.: Hans Dreijklufft (UNIIQ), Evert Jaap Lugt (YES!Delft), Roy Kok (Smart-Ship), Jelle Tiemensma (Smart-Ship), Brent Kok (Smart-Ship), Suzanne Kroeze (UNIIQ), Edward Gilding (InnovationQuarter).

Smart-Ship, een high-tech bedrijf dat gevestigd is bij YES!Delft ontvangt een UNIIQ investering van €200.000. Daarmee wordt de technologie doorontwikkeld, waarmee kapiteins intuïtieve feedback krijgen om hun schip veiliger en met minder brandstofverbruik te kunnen besturen. De investering werd bekendgemaakt bij YES!Delft door Evert Jaap Lugt, directeur van YES!Delft.

Vergaande automatisering van scheepsbesturing creëert afstand tussen kapitein en schip

In de laatste honderd jaar zijn schepen te groot geworden om handmatig te kunnen besturen. Om alsnog efficiënt en veilig te kunnen varen, wordt daarom de mechanische aansturing vervangen door elektrische aansturing. Dit zorgt ervoor dat de kapitein het directe contact met het schip verliest, en het gevoel uit de besturing verdwijnt. Voor informatie over bijvoorbeeld de aandrijving moet de kapitein vertrouwen op de informatie die nu op verschillende monitors wordt weergegeven in plaats van dat hij bijvoorbeeld weerstand zou ondervinden in de besturing.  De grote hoeveelheid visuele signalen van deze verschillende schermen is overweldigend voor de kapitein, waardoor varen vermoeiend wordt en in de praktijk fouten kunnen worden gemaakt.

Harmonieuze samenwerking tussen kapitein en schip door Smart-Ship oplossing

Door een deel van de signalen van het systeem terug te koppelen in de vorm van haptische feedback (vibraties, variaties in de weerstand, krachten) in de besturingscontroller, geeft de Smart-Ship technologie de kapitein een intuïtievere vaar-ervaring. Hierdoor worden minder fouten gemaakt terwijl de besturing minder inspanning en concentratie van de kapitein vereist. Daarbij leent de programmeerbare hendel zich uitstekend voor het besturen van virtuele schepen in trainingscentra, of voor het aanbrengen van een stuk realisme bij het op afstand besturen van schepen – een te verwachten tussenstap naar autonoom varen toe.

Afstudeerproject TU Delft als basis van de technologie

De technologie van Smart-Ship is ontwikkeld door Roy Kok in het kader van een afstudeeropdracht voor de Marine aan de TU Delft. Hij ontwikkelde een haptisch algoritme om specifiek schadelijke verticale versnellingen (het stuiteren) van kleine snelle schepen op hoge snelheden te voorkomen. Bij militaire missies wordt op hoge snelheden gevaren, wat kan leiden tot dusdanig harde klappen dat de bemanning verwondingen oploopt aan rug, nek, knieën en nieren. De resultaten van gebruikerstests met dit eerste algoritme waren dusdanig positief dat Roy samen met zijn broer Brent Kok en Jelle Tiemensma Smart-Ship oprichtte.

Roy Kok: “De investering vanuit UNIIQ is voor ons een zeer waardevolle stem van vertrouwen. Deze stelt ons in staat om onze onderneming verder te laten groeien en de ontwikkeling van onze lijn high-end haptische controls voort te zetten.”

UNIIQ investering

De UNIIQ investering wordt ingezet om de toepassingen van de Smart-Ship technologie uit te breiden naar verschillende soorten controllers en markten. Momenteel wordt gewerkt aan een toepassing voor de binnenvaart en baggerschepen. Ook wordt de gebruikerservaring geoptimaliseerd middels twee pilots met onderzoeksinstituut Marin en simulatiepartij VSTEP.

Hans Dreijklufft, fondsmanager UNIIQ: “Met de investering in Smart-Ship voegen we een mooi bedrijf toe aan het deel van de portfolio dat zich richt op de voor de regio Zuid-Holland belangrijke maritieme sector. Een bedrijf dat voortkomt uit de tech incubator YES!Delft waar we al vele bedrijven van hebben mogen financieren. We zien er naar uit om met het Smart-Ship team de volgende groeifase in te gaan.