UNIIQ-investering voor MEMSYS dat continue inspectie van treinen mogelijk maakt, zonder stroom

Met behulp van trillingen van rijdende treinen wekt MEMSYS energie op om treinen en infrastructuur realtime te kunnen inspecteren op defecten. Tot nu toe waren inspecties van treinen en infrastructuur tijdrovend, arbeidsintensief en tijdens het rijden niet mogelijk. Founder Thijs Blad ontwikkelde de core-technologie van MEMSYS tijdens zijn PhD aan de TU Delft: de ‘energy harvester’ die maakt dat de sensoren een eigen energiebron hebben. UNIIQ investeert nu € 350.000, zodat MEMSYS een prototype kan ontwikkelen en de eerste pilots kan uitvoeren.

Onopgemerkte defecten zoals vlakke plaatsen op de wielen van wagons leiden tot schades aan het rollend materieel en aan de spoorweginfrastructuur. Hoe langer deze defecten onopgemerkt blijven, des te duurder het onderhoud aan de wagon en aan de infrastructuur. Dit soort defecten zijn lastig te detecteren bij visuele inspecties en kunnen daardoor lange tijd onopgemerkt blijven. Dit resulteert in:

  • Ophopende onderhouds- en reparatiekosten voor de wagon en spoorweginfrastructuur, mede door een langere ‘downtime’
  • Uitval van treinen
  • Veiligheidsrisico’s voor vervoerders
  • Verslechterde geluids- en trillingsoverlast van spoortransport

Voor treinen zijn de huidige oplossingen visuele inspecties voor vertrek of in dienststelling aangevuld met geplande revisies in een werkplaats. Visuele inspecties zijn tijdrovend en onbetrouwbaar. Controles en revisies in een werkplaats zijn duur en leiden tot veel uitval van het materieel.

TU Delft spin-off MEMSYS gaat een systeem opzetten waardoor de technische staat van het materieel en de infrastructuur continu kan worden geïnspecteerd. Dit doen ze met behulp van energy-harvesting en IoT-technologie. Energy-harvesting houdt in dat de sensoren, die op elke wagon aanwezig zijn, uit de trillingen van het voertuig de benodigde energie opwekken. Dankzij energy-harvesting uit de trillingen hoeven de sensoren niet langer verbonden te worden aan een energiebron. Dit maakt dat de sensoren makkelijk te installeren zijn en niet afhankelijk zijn van batterijen.

Founder Thijs Blad heeft deze energy-harvester gedurende zijn PhD aan de TU Delft ontwikkeld. Naast hem staat co-founder Gerrit-Jan Mollink, die jarenlange operationele managementervaring heeft binnen de spoorwegbranche. Zij worden versterkt door een multidisciplinair team van zeer getalenteerde mensen zoals Dion Hogervorst, Lead Engineer, Tamar Yovell, Data Scientist en Robin Geuze, Lead Software Developer. Om het product van MEMSYS verder te ontwikkelen en geschikt te maken voor marktintroductie in de spoorsector heeft MEMSYS € 350.000 ontvangen vanuit het fonds UNIIQ.