Addoptics ontvangt UNIIQ-investering voor ontwikkeling klant-specifieke lenzen

High tech startup Addoptics heeft een innovatieve methode ontwikkeld die de levertijd van het fabriceren van klant-specifieke lenzen, voor bijvoorbeeld de ontwikkeling van smartphones of verlichting, in kleine series terugbrengt van 6 weken naar 6 dagen mede door gebruik te maken van 3D printtechnieken. Om deze techniek verder te kunnen ontwikkelen en te valideren met pilotklanten ontvangt Addoptics een investering van € 300.000 uit vroege fase investeringsfonds UNIIQ. De investering werd bekendgemaakt door Barbara Kathmann, wethouder in Rotterdam (portefeuilles Economie, Wijken en kleine kernen), tijdens de Rotterdam Capital Days.

V.l.n.r. Thijs van den Munckhof (UNIIQ), Lucas Klamer (Addoptics), Barbara Kathmann, wethouder in Rotterdam (portefeuilles Economie, Wijken en kleine kernen), Joris Biskop (Addoptics), Liduina Hammer (UNIIQ)

Sneller en flexibeler testen met prototypes
Of het nu gaat om de ontwikkeling van de nieuwste smartphone, een hartkatheter met camera, straatverlichting of koplampen voor auto’s, aan al deze eindproducten komen lenzen te pas. Lenzen vormen de basis voor alle optische systemen en toepassingen. Vroeg in elke ontwikkelcyclus van nieuwe producten zijn prototypes van optische componenten nodig. Hiervoor worden vaak standaardlenzen gebruikt die op voorraad zijn, maar helaas niet voldoen aan de specifieke wensen voor het eindproduct. Of de producent laat speciale prototypes ontwikkelen van op maat gemaakte lenzen. De productie hiervan duurt 6 tot 8 weken en de garantie dat het prototype werkt is er niet, waardoor de ontwikkelperiode van het product erg lang is.

Van 6 weken naar 6 dagen
De ontwikkelingen in techniek gaan razendsnel, en de concurrentie is hevig. De time-to-market is daarom cruciaal en de wens naar kortere ontwikkelcycli en meer design-vrijheid (‘free form’ lenzen) groeit. Deze ontwikkelingen spelen in tal van industrieën, waaronder medische technologie, automotive, verlichting, productietechnologie en communicatietoepassingen.

Addoptics heeft een snelle en flexibele vervaardiging van lenzen voor klant-specifieke optische componenten ontwikkeld. Zij kunnen de lenzen maken mede met behulp van 3D-printtechnologie op basis van door klanten aangeleverde specificaties. En in plaats van 6 weken, maakt Addoptics de lenzen in slechts 6 dagen. Op deze manier maakt Addoptics kortere en flexibelere ontwikkelcycli met meer design-vrijheid mogelijk.

Technologie finetunen en toewerken naar pilots
De komende periode gaat Addoptics de technologie met diverse pilotklanten testen en verder finetunen.Proof-of-conceptfonds UNIIQ investeert in Addoptics zodat zij deze ontwikkelstappen kunnen zetten. Joris Biskop en Lucas Klamer vormen een sterk team als co-founders van Addoptics. Beiden hebben ruime ervaring in de optische industrie, en samen beschikken zij over een goede mix van technologische kennis op het gebied van optica en 3D-printen, materiaalkennis, commerciële vaardigheden en een groot netwerk in de optische industrie.

Joris Biskop, co-founder en CEO van Addoptics: “Met de steun van UNIIQ als investeringspartner kan Addoptics haar ambities verder waarmaken. We zijn trots dat we ons innovatieve concept verder kunnen ontwikkelen en vervolgens de eerste stappen richting de markt gaan zetten.”

Liduina Hammer, Fondsmanager UNIIQ: “Addoptics vormt een waardevolle aanvulling voor het optische cluster in Zuid-Holland, en de UNIIQ-investering zorgt ervoor dat zij hun innovatieve technologie verder kunnen ontwikkelen en samen met pilotklanten kunnen valideren.“